Kontexthantering
Aktivera sammanhang
Anpassa din sammanhangslista
Skapa sammanhang på schemat
Ändra / Avbryt / Kopiera ett sammanhang
Skapande av händelser inom ett sammanhang
Välj informationen som visas på schemat
Filtrera schemat efter sammanhang
Hantering av användaråtkomst
Byt namn på "Context" med dina egna ord
Definition
Ett sammanhang är en ny typ av data som gör det möjligt att lägga till ett bakgrundskontext till händelseschemat. Ett sammanhang representeras av en färgad rektangel i bakgrunden av händelseplaneringen.
Du kan använda sammanhanget i olika situationer:
- Definiera platsen där dina anställda arbetar varje dag. Titeln på sammanhanget visas ovanför händelserna.
- Definiera arbetstid. Titeln på sammanhanget visas ovanför händelserna.
Gör det lättare för dina anställda att arbeta på distans. Samarbeta och dela information på distans med vår lösning för planering på webben
Aktivera sammanhang
Till att börja med aktiverar du alternativet i menyn Verktyg -> Alternativ -> Data och väljer “Aktivera sammanhang”. Nu visualiserar du en meny «Kontexter» i «Data».
Anpassa din sammanhangslista
Från menyn -> kontexter, anpassa kontextlistan enligt din schemaläggningsanvändning.
Definiera kontextetiketten och text- och bakgrundsfärger.
Skapa sammanhang på schemat
Du har olika möjligheter för att skapa dina sammanhang på schemat:
- Klicka med vänster på «Nytt sammanhang»
- Med knappen Lägg till "+" välj sedan "Nytt sammanhang"
Fönstret nedan visas:
Du kan sedan definiera följande fält:
- Etiketten
- De inblandade resurserna
- Om sammanhanget är periodiskt
- Datum och tider
- Kommentarer
Ändra / Avbryt / Kopiera ett sammanhang
För att ändra ett sammanhang, klicka höger på sammanhangszonen, välj det och välj sedan en åtgärd: Öppna, kopiera, avbryt
Skapande av händelser inom ett sammanhang
Du kan skapa dina händelser i ett sammanhang på ett klassiskt sätt genom att designa en rektangel eller klicka höger.
Se kapitlet om:
Arrangemangsplanering
Välj informationen som visas på schemat
Du kan välja vilka fält som ska visas i ditt planeringsutrymme i menyn "Data" -> "Beskrivning".
Se kapitlet om Anpassa planeringssystemet.
Filtrera schemat efter sammanhang
Filtrera schemat för att enkelt visualisera resurserna i deras sammanhang (anställda som arbetar hemifrån eller på plats till exempel).
Se kapitlet om Schemaläggningsfilter.
Hantering av användaråtkomst
Se kapitlet om: Hantering av användaråtkomst
Byt namn på "Context" med dina egna ord
Från menyn "Verktyg" - "Etiketter och format" har du möjlighet att byta namn på etiketten "Context" och "New context" med dina egna ord.
Till exempel, genom att byta namn på sammanhanget med "Arbetsplats", i schemat, kommer du då att ha den nya etiketten "Ny arbetsplats".
Se kapitlet om: Anpassa dataetiketterna