Skapa personliga fält
Möjligheten att lägga till ytterligare fält gör det möjligt att anpassa PlanningPME Web Access med specifik information om ditt specifika verksamhetsområde.
Du kan lägga till ytterligare information i följande fönster:
- Händelse
- Kund (Möjlighet att associera en lista med utrustning)
- Mänskliga resurser
- Materiella resurser
- projekt
- Delprojekt
- TabEquipment
Hur man skapar personliga fält
Tillgängliga alternativ vid skapande av ytterligare fält
Anpassade fält specifika för projektledning
En närmare titt på kundutrustning
Skapande av det nya kompletterande fältet « Signatur»
Välja information som visas eller distribueras
Övergripande bild av olika typer av fält som är tillgängliga
Här är de olika typerna av fält som du kan skapa.
Och här är en ögonblicksbild av dessa fält i de olika datafönstren:
Enstaka val: En rullgardinsmeny skapas med önskade kriterierDu kan välja ett enda objekt från listan.
Flera val: Du kan välja flera objekt från en vallista.
Kommentarer: Möjligheten att lägga till text i fri form.
Datum: Möjlighet att välja ett datum - till exempel födelsedatum för dina anställda.
Dokument: Möjlighet att ladda ner och/eller spara ett dokument. När en fil bifogas till en händelse visas en ikon på händelsen.
Tid: Möjlighet att välja en tid på dagen
Hyperlänk : Möjlighet att ange en länk för att sedan enkelt kunna öppna den från eventet. (Till exempel en webblänk till ett onlinemöte)
Decimaltal/heltal: Möjlighet att ange decimaler eller heltal
Ja/Nej: Ruta som ska kryssas för
Position: Detta ytterligare fält används i den mobila versionen av PlanningPME. Det gör det möjligt att hitta en anställd när hen är på ett externt uppdrag. Informationen om den anställdes position visas när den aktuella uppgiften har slutförts.
Signatur: Detta ytterligare fält används i den mobila versionen av PlanningPME. Mobilversionen gör det möjligt att ha kundens signatur, som visas här som en bilaga.
Separationsfält: För en bättre organisering av de olika fälten när de visas "LINK" - "TEXT"
Hur man skapar personliga fält
Från startsidan till PlanningPME Web Access, gå till menyn "Data" -> "Ytterligare fält".:
Data: Välj det fönster där de nya fälten ska visas.
Fliknamn: Om du har beslutat att skapa dina personliga fält på en ny flik anger du flikens namn och sparar det.
Sedan har du möjlighet att skapa flera ytterligare fält på samma flik genom att klicka på "Lägg till".
Tillgängliga alternativ vid skapande av ytterligare fält
Olika alternativ finns beroende på vilken typ av fält du har valt
Typ: Se föregående kapitel om de olika fälttyperna
Fält: Fältnamn i databasen. Namnet ska skrivas med stora bokstäver utan accenter och utan mellanslag
Etikett: Namn som visas vid planering
Bredd: Fältets bredd i pixlar. Du kan börja med ett värde på 200 som kan justeras efter behov.
Höjd: Fältets höjd i pixlar. Du kan börja med ett värde på 200 som kan justeras efter behov.
Obligatorisk: Du kan tvinga användare att fylla i vissa datafält. Obligatoriska fält visas inramade i rött.
Standardvärde: Värde som används om inget anges i fältet.
Synlig i mobilversionen: Detta fält visas för användare som har en mobillicens eller inte.
Read only: Ett fält som bara kan läsas och inte ändras.
Anpassade fält specifika för projektledning
Här är de olika typerna av anpassade fält som du kan aktivera i fönstret "Projekt".
Projektets startdatum: Startdatum för den äldsta uppgiften som tilldelats ett projekt.
Projektets slutdatum: Slutdatum för den senaste uppgiften som tilldelats ett projekt.
Projektets längd: Summan av varaktigheterna för de uppgifter som tilldelats ett projekt och till en mänsklig eller materiell resurs.
Projektets deadline: Projektets förfallodatum. Detta datum representeras av en grå stapel i projektvyn.
Projektets deadline passerade: Om förfallodatumet har passerat visas en varningsikon på projektraden i projektvyn.
En närmare titt på kundutrustning
Du kan koppla utrustning till dina kunder. Uttrycket "utrustning" ska förstås väldigt brett och kan innehålla all slags information eller objekt som du vill koppla till en kund: maskiner och utrustning, men också kontakter, kontrakt, filer, projekt etc.
Foto av "utrustning" i kundfilen: En ny flik med kundens utrustning visas.
OBS: Kundnumret är obligatoriskt för att kunna skapa den nya fliken "Utrustning".
Välja utrustning när du skapar en händelse: Välj kunden så att listan över kundens utrustning visas.